Doček 2022 predstavlja niz umetničkih programa inspirisanih likom i delom Nikole Tesle, koji je i sam iznašao put da proučavajući energiju napravi most između starog i novog, da staro preobrazi u novo, i tako doprinese jednoj od epohalnih promena u našoj civilizaciji. Inspirisani delom tog svetskog naučnika, prvog počasnog građanina Novog Sada, stvorićemo simbolički most između „stare” i „nove godine”.
Budući da „Novi Sad – Evropska prestonica kulture”, uz saradnju sa Gradom Novim Sadom, i sa najstarijim pozorištem u Srbiji, Srpskim narodnim pozorištem, nastoji da promeni postojeći koncept dočeka Nove godine, te da napuštajući u velikom delu ustaljeni koncept koncertnih događaja, pozicionira Novi Sad na regionalnu mapu jednom drugačijom proslavom 31. decembra, Novosađani su imali priliku da dočekaju Novu godinu uz premijernu izvedbu predstave Tesla, izumetnik. U Novom Sadu su se tim povodom okupili neki od najznačajnijih domaćih umetnika: predstavu Tesla, izumetnik režio je i dramatizovao Nebojša Bradić, po romanu Vladimira Pištala „Tesla, portret među maskama” koji je dobio najprestižniju regionalnu nagradu za književnost – NIN-ovu nagradu, dok je muziku komponovala svetski poznata kompozitorka iz Novog Sada, Aleksandra Vrebalov, a za scenografiju bio je zadužen Miodrag Tabački.
Pretvarajući svoj grad u veliku prazničnu pozornicu, Novosađani i njihovi gosti će, nakon održane predstave Tesla izumetnik, formirali povorku koja je duž mosta Duga spojila dve obale Dunava i potom nastavila kroz Podgrađe Petrovaradinske tvrđave, gde je predviđeno otvaranje multimedijalnog festivala na otvorenom – Teslina svetlosna galerija. Fondacija „Novi Sad – Evropska prestonica kulture” je uz veliku pomoć Gradske uprave za građevinsko zemljište i investicije i u saradnji sa novosadskim Fakultetom tehničkih nauka, novosadskom Akademijom umetnosti i studiom za prostorni dizajn „Modelart arhitekti” omogućila grupi umetnika da Novosađane provede kroz inspirativne prostore baroknog gradića koji će biti preobraženi upečatljivim umetničkim intervencijama. Prostorne instalacije su otkrile različite aspekte svetlosti kao sredstva umetničkog izraza koji aktuelizuju različita Teslina otkrića, ali i Tesline neostvarene snove. Most Duga, stara zdanja u Beogradskoj ulici i sama Beogradska kapija – svi arhitektonski objekti kraj kojih će se prolazilo – u povorci su bili preobraženi u monumentalnoj igri svetlosti, pokreta i zvukova kroz fiksne, dinamičke, bežične i interaktivne audio-vizuelne tehnologije osvetljenja, uključujući i trodimenzionalne projekcije.
Nakon vizuelnog spektakla koji je čitavo Podgrađe pretvorilo u svetlosnu pozornicu, događaj Tesla – svetlosna galerija nastavio se nizom koncerata u novogodišnjoj noći, ali i 1. i 2. januara. U okviru tog muzičkog dela programa, kojim se ovaj doček nadovezao na dosadašnju tradiciju proslave Nove godine i upotpunio savremeni i eksperimentalni vizuelni ambijent proslave u Podgrađu, nastupili su domaći i regionalni izvođači među kojima su – novosadskoj publici dobro poznati – hrvatski elektropop dvojac Nipplepeople, beogradski bend „Kanda, Kodža i Nebojša”, kao i novosadski di-džej trio Noise Destruction, koji se okupio posle 30 godina za ovu priliku. Dve večeri koncerata obeležili su i dva austrijska sastava – Elektro Guzzi koji svojom muzikom ispituje granice izvedbe uživo u domenu tehno muzike, ali i kultni dvojac Kruder&Dorfmeister poznat po svojim trip-hop remiksima pop i hip-hop pesama.
U zenitu programskog luka „Doček” u kom 13. januara kulminira ideja dvojnog otvaranja Evropske prestonice kulture Novom Sadu, i koji predstavlja tačku ukrštanja principa vremena i principa energije, različiti umetnički izrazi opcrtali su simbolički prostor gde će se nauka i umetnost spojiti, najavljujući tim spojem čitavu godinu programa. Taj događaj-zenit programskog luka, koji je produkcijski gledano najkompleksniji događaj čitave godine, predstavljalo je predstavu svečanog otvaranja pod nazivom Zeniteum :: 2022, koja je matematičke proračune simbolički preobrazila u plesnu i muzičku simfoniju. U njoj se krije ljudska potreba da komunicira sa onim nepoznatim što ga okružuje, da pusti svoj glas „kroz vasionu i vekove”. Očekujmo :: neočekivano!
Nakon velike predstave svečanog otvaranja, koja u sebi spaja mnoge umetničke i naučne tradicije, kako domaće tako i evropske, proslava 7530. godine nastavila se na više od 50 lokacija u gradu. Novosađani i njihovi gosti čuli su neke od svetski poznatih izvođača koji su 13. januara nastupili po prvi put u Novom Sadu. Među njima je jedna od najpoznatijih svetskih fado pevačica iz Portugala, Karminjo, čiji je prvi album već dostigao platinasto izdanje i koja je dobitnica Zlatnog Globusa za najboljeg izvođača. Pored nje, te večeri čuli smo i najpoznatiji francuski kaver bend „Nouvelle Vague” sa njihovim svetski poznatim obradama muzičkih hitova, kao i američku kantautorku Kristu Bel, zvezdu „Tvin Piks” serijala i muzu Dejvida Linča, koja nam donosi svoje dreamy pop hitove.
Uz njih je nastupio i poznati engleski drum and bass bend „Rudimental”, kao i elektronski sastav iz devedesetih „Morcheeba”, koji takođe dolazi iz Engleske. S druge strane, novosadska publika čula je i njoj dobro poznate domaće i regionalne izvođače kao što su domaća ikona etno muzike, Biljana Krstić sa Bistrik orkestrom, jedna od najistaknutijih izvođačica jugoslovenske i hrvatske scene Josipa Lisac, regionalno poznati kantautor Damir Urban, i mnogi drugi. Na talasu muzičkih proslava, organizovana su i dva manja muzička projekta namenjena mlađoj publici – Čardak ni na nebu ni na zemlji, u organizaciji udruženja umetnika „Visoko C” i Zvučni snop, organizovan od strane ŠOSO „Milan Petrović”.