unesco-seeklogo

2023/7531.

Titularnu godinu Evropske prestonice kulture, zatvorio je još jedan, šesti po redu Doček u Novom Sadu. Podgrađe jedne od najstarijih i najvećih evropskih fortifikacija tradicionalno je okupilo veliki broj Novosađana i turista, željnih drugačijeg provoda u najveselijoj noći u godini. Ulazak u novu, 2023. godinu, bio je obeležen nastupima starih majstora, ali i aktuelnih mladih izvođača, dok je poseban doživljaj priređen u Muzeju Grada Novog Sada na Petrovaradinskoj tvrđavi, izložbom Mileva: Mi smo stena. Slaveći umetnost, ali i nauku, ovom velikom interaktivnom postavkom zaokružen je koncept Dočeka inspirisan Nikolom Teslom, Milutinom Milankovićem (glavnim akterima Dočeka 2022. godine) i Milevom Marić Ajnštajn.

Muzički program bio je raspoređen na Glavnoj, Velikoj i Maloj sceni, koje su pretvorene u mala umetnička dela, sa svetlosnim efektima koji prate nastupe muzičara i stvaraju jedinstvenu atmosferu. Na Glavnoj sceni kod Beogradske kapije, već od 21 čas počela je proslava uz svetski poznat vokalni sastav Perpetuum Jazzile, koji godinama fascinira publiku sjajnim izvođenjima isključivo uz pomoć glasa, bez ijednog instrumenta. Na istoj sceni, publika je dočekala ponoć uz svevremene hitove grupe Kosheen, koja je obeležila muzičku scenu s početka novog milenijuma. Odmah potom, nastupio je jedan od miljenika berlinske tehno scene – Biesmans.

Na Velikoj sceni na Trgu prote Mihaldžića program je započet u 22 časa uz nastup legendarne grupe i dens atrakcije 90-ih, Stereo MC’s. Nakon nekoliko, za fanove dugih, godina vlasnici zaraze zvane Connected razmrdali su publiku u poslednjim satima 2022. godine. Nova godina na Velikoj sceni dočekana je uz Mimi Mercedez, miljenicu mlade publike, a na sličnom tragu i u sličnim ritmovima, sledio ju je Rođeni, koji se afirmisao kao novo ime domaćeg trepa.

Za ljubitelje domaćeg alternativnog zvuka na Maloj sceni u Štrosmajerovoj, čuli su se hitovi Monohroma, poznatog po mešanju različitih stilova roka, a potom i Obojenog programa, kultnog novosadskog sastava i prvog istočnoevropskog benda čiji je spot emitovan na MTV-ju. Repetitor je, kao jedna od omiljenih rok uzdanica, na Maloj sceni uveo prisutne u Novu godinu.

Vizuelni identitet Dočeka zauzima posebno mesto u konceptu čitavog događaja, te je i ovog puta obeležen nesvakidašnjim postavkama i svetlosnim instalacijama, delima umetnica i umetnika iz Japana, Češke i Srbije, koji su barokni ambijent Podgrađa pretvorili u svetlosnu galeriju. Words on Wire umetnice Pavle Beranove predstavio je ptice kao simbole slobode, te je 21 svetlseći objekat uz pesme na 16 svetskih jezika čiji se tekst reflektovao na drveću, travi i trotoaru, i time zaokupio pažnju svih posetilaca. Japanac Chida Yashuiro, jedan od devet najuspešnijih svetlosnih umetnika prema portalu Artdex, predstavio se instalacijom Brocken, koja prikazuje umetničku prizmu istoimenog prirodnog fenomena, kada se u posebnim uslovima izmaglice i sunčeve svetlosti, ispred posmatrača pojavljuje kružna duga. Velika metalna konstrukcija koja je činila postavku, sadržala je više od 50 000 rupa koje su stvarale isti efekat kao i Brokenov spektar te je ostavio publiku bez daha. Kod čuvenog sata na Petrovaradinskoj tvrđavi nalazila se svetlosna kinetička postavka autora Dorijana Kolundžije, koja je prestavila jedinstvenu koreografiju svetlosti i zvuka, u kombinaciji sa audio-zapisima mehanizma petrovaradinskog sata. U Štrosmajerovoj je Malu scenu upotpunio rad Gorana Despotovskog, pod nazivom Ogrlica, dok su nastupe na Maloj sceni upotpunile video-scenografije u izradi Dejana Stojkova i Anđelka Popića.

Spektakularna postavka Mileva: Mi smo stena, autora Dušana Jovovića, pretvorila je prostor Muzeja Grada Novog Sada u interaktivno putovanje i upoznavanje sa privatnim i javnim životom naše proslavljene naučnice. Fascinantan enterijer ispratio je, specijalnim efektima i interaktivnim postavkama, Milevin život od detinjstva, preko burnog privatnog i profesionalnog života obeleženih brakom sa Albertom Ajnštajnom i radovima koji su nepravedno zapostavljeni u svetskoj nauci, do samog kraja života ispunjenog nebrojenim izazovima.

Novu godinu po starom kalendaru Novi Sad je obeležio 13. januara, nizom koncerata u zatvorenim lokacijama širom grada. Kao i do sada, zamisao događaja jeste da neobičnim spojem lokacije i izvođača pruži doživljaj za pamćenje, koji je mnogo više od uobičajenog koncerta. Jedan od najvećih džez-pijanista današnjice, Tigran Hamasijan nastupio je u Gradskoj koncertnoj dvorani i oduševio prisutne virtuoznošću zbog koje je svetski afirmisan majstor na klaviru. Holandska muzička senzacija iranskog porekla, Sevdaliza, nastupila je u Srpskom narodnom pozorištu i osvojila prisutne ekstravagancijom i neobičnošću. Omiljena Konstrakta sa Zemljom gruva, nastupila je takođe u najstarijem nacionalnom profesionalnom teatru, a za ovaj koncert vladalo je posebno interesovanje sugrađana. Doček je ugostio i trentuno jedan od najakutelnijih indi-rok sastava Shortparis, koji su svirali pred prepunom Fabrikom za sve ljubitelje alternativnijih pravaca. Neobičan spoj prostora i muzičkih žanrova videli smo u Muzeju savremene umetnosti Vojvodine, koji je bilo mali da primi sve ljubitelje elektronske muzike. Za provod do kasnih sati bili su zaduženi svetski poznat di-džej Undercatt, kao i jedan od u svetu najuspešnijih domaćih producenata i di-džejeva, Space Motion.

U bajkovitoj atmosferi Novosadske sinangoge nastupila je afrička pop princeza Nneka, a u kombinaciji svetlosnih efekata i njenog autentičnog glasa, koncert je pobrao sve pozitivne utiske publike. Pored Sinagoge, i Reformatorska crkva je ugostila svetskog umetnika, ovog puta je bio u pitanju Lajko Feliks, jedan od najpriznatijih world music violinista sveta. Hrvatski sastav ABOP, nosilac nagrade prestižnog hrvatskog Ambasadora za najbolji elektronski bend, predstavili su neobičan koncept elektro lajv nastupa u Radničkom domu na Bulevaru Mihajla Pupina. Pravo sa Bilbordove top-liste stigao je i Haelos, londonski trip hop bend čija muzika je prodrmala najstarije lutkarsko pozorište u Srbiji, Pozorište mladih. Kultni prostor Kulturnog centra Novog Sada zauzela je mlada alternativna umetnica Sana Garić, dok su doajeni domaćeg popa i roka, Ivana Peters i Đorđe David svoje glasove ukrstili u Kulturnoj stanici Barka. Virtuozi klasične muzike Ke Ma i Šihan Vang, uz Silk & Wind Duo bili su zvezde Novosadskog pozorišta, te uverili publiku zbog čega važe za svetsku atrakciju klasične muzike.

Legendarna YU grupa nastupila je prvi put u unplugged izdanju, i to nakon tri decenije od poslednjeg nastupa u Novom Sadu, a ovom prilikom su se verni slušaoci okupili u Svečanoj sali NIS-a. U Kulturnoj stanici Eđšeg slušali smo EYOT, i zvanično najbolji srpski džez bend u 2022. godini, dok je u Gimnaziji Laza Kostić svoje mesto pronašao čuveni sastav Divanhana, koji se afirmisao u svetu promocijom sevdalinki i eksperimentisanjem sa ovom tradicionalnom vrstom i modernim žanrovima. Ljubitelji etno i duhovne muzike uživali su na nastupu Danice Crnogorčević čiji se glas prolamao u Srpskom narodnom pozorištu. Najmlađa publika uživala je u Kulturnoj stanici Bukovac uz izvođenje Udruženja umetnika Visoko C koji je ovoga puta predstavio operu Ivica i Marica, a nakon čega su binu preuzele devojke iz tamburaškog sastava La Banda. U Kulturnoj stanici Rumenka nastupio je autentični KAL sa prepoznatljivom kombinacijom stilova, a u Kulturnoj stanici Kovilj 13. januar je bio obeležen nastupima lokalnog hora i kulturno-umetničkog društva pod nazivom Novogodišnja noć.

Scroll to Top